Impulzus vásárlás tippek és trükkök


T.Thomas (20éves) - 3 hete

Valószínűleg sokunkkal előfordult már, hogy reggel felébredve nem találtunk a konyhában semmit, csak néhány 3 napos száraz kiflit, és a hűtőben barnára száradt felvágottat. Utolsó mentsvárunk, hogy elmegyünk a sarki pékségbe, vagy kisáruházba, és a „vegyünk valami kaját reggelire” címszó alatt bevásárolunk magunknak, tetszetős, kis kiszerelésekbe csomagolt pillanatnyi hangulatunkban megkívánt termékeket.

Ez a szituáció a leggyakrabban előforduló impulzus vásárlási helyzet a hétköznapokban. A biológiai szükségleteink kielégítése, érzelmi alapon döntve olyan helyzetbe hozhat minket, ami amellett, hogy sem a pénztárcánknak, sem az egészségünknek, sem a tudatos gazdálkodás fenntartásának nem tesz jót, még az ökológia lábnyomukat is a többszörösére növeli.


Tehát elmegyünk vásárolni éhesen. Amint beértünk az üzletbe, valószínűleg a péksüteményes részleg felé vesszük az irányt, ugyanis a már kész, jóillatú kakaós csigák és hasonló finomságok ingerlik korgó gyomrunkat. Ezzel a helyzettel az a baj, hogy hiába vannak a kosarunkban a friss és gőzölgő péksütemények, még mindig ugyanúgy éhesek vagyunk.

 A péksütis részlegtől elfordulva hirtelen a hűtős soroknál találjuk magunkat, ahol frissebbnél frissebb és szebbnél szebb sonkák, felvágottak, sajtok és joghurtok néznek velünk farkasszemet, és ne felejtsük el még mindig éhesek vagyunk, így néhány dolgot itt is a kosarunkba dobunk.

Ezen a ponton ott tartunk, hogy a „vegyünk valami kaját reggelire” kinövi magát, és átalakul „koncepció nélküli vegyünk kaját egész hétre” cselekvéssé. Ezeknek a döntéseknek a hatására, az alapból 1-2 ezer forintosra tervezett reggeli vásárlásunk költsége megsokszorozódik.

A fenti példa csak egy apró szelete az impulzus vásárlásnak és annak bemutatására szolgált, ami tehát egy olyan vásárlói helyzet, amely során a vásárló előre nem megfontoltan cselekszik, fizikai szükségleteinek vagy vágyainak engedve különböző külső impulzusok hatására az épp előtte lévő terméket a kosarába helyezi.

Ahogy az előző cikkünkben is írtuk, a legfontosabb, amit tehetünk ennek elkerülése érdekében az az, hogy gondolkodunk és tudatosan összeállított bevásárló listával érkezünk az üzletbe. Ezen felül számtalan tanács van, amit érdemes megfogadni tervezett bevásárlás eseten:

  • Ha ismerjük az üzlet elrendezettségét, akkor bevásárló listánkat haladási sorrend szerint írjuk! Ezzel időt spórolunk meg, elkerülve a felesleges járkálást. Illetve megóvjuk magunkat a felesleges kisértésektől, mert bizony lehet, hogy kétszer le tudod beszélni magad az akciós édességről, de mikor harmadszorra mész el mellette, tuti a kosaradban fog landolni.
  • Ne engedjünk a kísértéseknek! A „de jó lenne egy kis…”, „úgy megennék most egy…”, „olyan cuki ez a…” mondatok nagyon nagy ellenségei a tudatos vásárlásnak, ezzel egyetemben pedig bölcsői az impulzus vásárlásnak.
  • Abban az esetben, ha ketten vagy többen mentek vásárolni, mindig beszéljétek meg ki lesz a vásárlás „irányítója” a többiek pedig segítők, ugyanis önmegtartóztatást még általában végre lehet hajtani, de amikor már más kisértését is kordában kellene tartani, az már az esetek többségében nehéz falatnak bizonyul.

Ahogy a vásárló próbálja elkerülni az impulzus vásárlást, úgy az üzletek is törekednek arra, hogy minél többet vásárolj náluk. Ehhez számtalan taktikát alkalmazhatnak, ami mára már mindennapossá vált. Ilyen taktika például, hogy az akciós termékeket teljesen random helyen helyezik el, ezzel megzavarva az emlékezést, így hirtelen eszünkbe sem jut, hogy alapból milyen árban volt az adott termék. Ehhez kapcsolódik az is, hogy a nagyobb üzletek folyamatosan változtatják az elrendezésüket, elősegítve azt, hogy a vásárló több időt töltsön a sorok között. Az ilyen véletlenszerű elhelyezés mellesleg jó példája annak a technikának, hogy miért vannak olcsó termékek a kasszák körül. Aki árak alapján vásárol, az kiszúrja az akciós, kisebb árú termékeket, amiket szívesen tesz a kosarába, így amikor az ember a kasszánál hosszabb ideig várakozik nagyobb az esély rá, hogy pár kisebb csokoládét még plusz hozzá vesz a dolgaihoz.

Fontos kiemelni, hogy ezek az impulzusok nem csak a bevásárló kosarunk tartalmát változtatják meg hírtelenjében, hanem formálják a gazdaságot is.

Ugyanis ameddig van igény arra, hogy a kasszánál elvesszük a „kis csokinkat” a polcról, addig azt üzenjük a kereskedelmi cégeknek, hogy szükség van ezekre, így ezeket az igényeket ki fogják szolgálni, már csak a jól felfogott üzleti érdekeikből is adódóan.

Az, hogy tudatosan vásárlunk, megírjuk a bevásárló listát, környezettudatos értékeket helyezünk előtérbe, mind személyes döntésen alapul, és csak egy parányi csepp a gazdaság tengerében.

A Zöldiránytű app a hétköznapi és a hosszabb távú célokat érintő kérdésekben is segít

Viszont nem alábecsülendő az a tény, hogy napjainkban trend alapú a vásárlás, és az eladók részéről a vásárlói igények kiszolgálási stratégiái is ezeken a trendeken alakulnak.

Abban az esetben, ha fenntartható gazdálkodás trenddé válik a világon, jobban elterjednek a környezettudatos vásárlási sémák és szokások, illetve az emberek természetesnek fogják venni, hogy nem muszáj a paradicsom mellett lévő műanyag zacskót használniuk, mert lehet helyette saját kis zsákjuk, amit többször felhasználhatnak, akkor számtalan globális problémát meg fogunk tudni oldani erőfeszítések nélkül is.

A konklúziót levonva, ha tudatosan szeretnénk vásárolni, akkor mindenképp legyünk megfontoltak, ismerjük ki a környezetünkben lévő üzletek marketing fogásait és

magunk hozzuk meg a döntéseinket, gondoljunk minden alkalommal a körülöttünk lévő természetre, annak megóvására, és a jövő nemzedékeire. Segítsük elő a gazdaságunk zöldebbé, és fenntarthatóvá való tételét együtt!  

Ha el szeretnél mélyedni kicsit jobban a fenntartható gazdálkodás témájában, vagy egyéb pénzügyi tanácsot és taktikákat keresel a hétköznapi dolgaidhoz, mindenképp látogass el a penziranytu.hu oldalára, ahol minden hasznos információt megtalálsz.

Ha szeretnéd elmélyíteni tudásodat még jobban a témában, vagy csak egyszerűen szeretnél pár hasznos infót, tanácsot találni, amelyek hozzásegítenek a tudatos pénzügyi döntésekhez, úgy ajánlom figyelmedbe a Pénziránytű ingyenes „Értem a pénzem” alkalmazását, amelyet androidra a Google play áruházból, IOS-re pedig az App Storeból tudsz letölteni. Ezen felül, ha érdekelnek a részletes és naprakész infók, tanácsok, akkor a Pénziránytű egy Pénzbook nevű Facebook és Insta oldallal is rendelkezik, amelyekre érdemes vetni egy-egy pillantást!

Pénzügyi tudatosságunkat a Pénziránytű Alapítvány támogatta



2017 Kidsnews | All rights reserved