Május 22. – gótok napja


kidsnews (127éves) - 5 hónapja

Mind ismerjük őket, azokat a furcsa fazonokat, akik mindenhova úgy öltöznek, mintha temetésre vagy death metál buliba tartanának, vagy a kettőnek valamiféle keverékébe. Sötét megjelenésük szomorúságot sugall és az elmúlással és a hiábavalósággal való fura kacérkodást testesíti meg.

A gót megjelenés generációkon átívelő világsikerét a polgárpukkasztás és a kamaszkori depresszió robbanóelegye működteti. Fő ismérvei természetesen a fekete ruházat és haj, piercingek és erős sötét, vagy fekete smink fiúkon és lányokon egyaránt, ideális esetben sápadt bőrrel kombinálva.

A polgárpukkasztás persze már a kezdetekkor elhomályosította az esztétika mögötti szellemiséget, és miután a divattervezők rákaptak az ízére, a kifutókon is egyre többször találkozhattunk gót fazonokkal és sminkekkel, akár mindenféle egyéb irányzatokkal keveredve. A sok fekete a halált és a sötét éjszakát szimbolizálja, és egy kis vérvörös vagy mélylila kiegészítő, különösen a nőknél még jobban felerősítheti a gót stílus attraktivitását.

Egyáltalán miért „gótikus”? Furcsa kifejezés, tekintve, hogy eredetileg a vizigótokra vonatkozott, akik a Nyugat-Római Birodalom elpusztításáról híresek. Tehát hogyan lettek a gótok gótok? Nos, talán visszavezethetjük 1764-re, amikor Horace Walpole írt egy történetet „Otranto vára” címmel, ami második nyomtatásban „A gótikus történet” alcímet kapta. Mindenesetre a 60-as évektől kezdve valamiért a zenei újságírók előszeretettel alkalmazták egyes, sötétebb, teátrálisabb megjelenésű előadókra.

A gótok világnapján ünnepeljük meg ezeket a tündéri embereket, és talán magunk is megmártózhatunk a világukban – végül is jó dolog a fény, meg a színek, de abból is lehet néha sok, nemdebár?

Ideológia

A gótok sötét, titokzatos és morbid külseje a romanticizmus gótikus novelláival hozható párhuzamba. A 18. század végén és 19. században a horror, a természetfeletti dolgok óriási népszerűségnek örvendtek a nagyközönség körében, ami a mai napig tetten érhető többek között a modern horrorfilmekben. A hangulat és esztétika mellett a gót irányzat másik központi eleme a teatrializmus és drámaiság.

A gótok általában nem támogatják az erőszakot. A média számos alkalommal tévesen kapcsolta össze erőszakos bűncselekményekkel a gót szubkultúra tagjait. Azonban az erőszak és gyűlölet nem része a gót ideológiának. Ehelyett az ideológia inkább a felismerésen, azonosuláson és a közösségi és egyéni bűnök miatti szomorúságon alapul, amit a kultúra egyéb területei igyekeznek figyelmen kívül hagyni vagy elfelejteni. Ezek a gót zenei stílusnak is a központi témái.

A hippi és punk mozgalmakkal ellentétben a gót szubkultúra nem hordoz politikai üzeneteket és nem próbál társadalmi aktivitást elérni. A stílust inkább az egyéniség hangsúlyozása, a különbségek elfogadása, a kreativitás kiemelése és enyhe cinizmus jellemzi, de ezek sem általános a szubkultúra minden egyes tagjára.

Történelem

A modern irányzat gyökerei a 80-as évek elejére nyúlnak vissza, amikor a hihetetlenül termékeny és sokszínű brit zenei szubkultúrában a punk, a rock és az elektronikus zene keveredéséből létrejött a gótikus rockzene műfaja (ugyanakkor ezt a kifejezést már a Doors-ra is használták 1967-ben, majd a 70-es években a Black Sabbath-ra vagy a The Cure-ra).

Az 1990-es évekre a gót kifejezés és az egyes szubkultúrák közti határok egyre jobban összekeveredtek. Új szubkultúrák jöttek létre vagy váltak népszerűbbé a többinél, néhányuk összeütközésbe került a gót stílussal, ami végül egy gót szleng kialakulásához vezetett, melyben a különböző stílusú gótok elnevezték a többi gót stílusú csoportok tagjait. A stílus mellékágaira az eredeti szubkultúra tagjai különbözőképpen reagáltak.

Némelyek biztonságban érezvén magukat a saját csoporthoz-tartozásuk miatt, sértésnek érezték, ha gótnak nevezték őket, míg mások úgy döntöttek, csatlakoznak az meglévő irányzatok egyéni elnevezésű csoportjaihoz. Mások egyszerűen figyelmen kívül hagyták ezeket a csoportokat, és saját elképzeléseik alapján tartották magukat gótnak. Az egyes szubkultúrák változó alfajai miatt lehetetlen precízen meghatározni az azok közötti határokat.

Kulturális színtér

A gótikus rock és death rock ismertebb képviselői az alábbi zenekarok voltak: Bauhaus, Specimen, The Damned, The Birthday Party, Southern Death Cult, Ausgang, Sex Gang Children, 45 Grave, UK Decay, The Virgin Prunes, Kommunity FK, Alien Sex Fiend és a Christian Death. Gloria Mundi, This Mortal Coil, Dead Can Dance, mittageisen, Adam and the Ants korai felállása és a Killing Joke.

A ’80-as évek közepétől a gót zenét játszó együttesek száma tovább nőtt, és közben a műfaj egyre népszerűbbé vált. A The Sisters of Mercy, The Mission, Xmal Deutschland, The Bolshoi és a Fields of the Nephilim után a 90-es években további újabb zenekarok alakultak.

Mindeközben a 90-es években számos zenei stílusnak alakultak ki gótikusabb formái és így a szubkultúra zenei színteréhez csatlakoztak: indusztriális zene, psychobilly, electronic body music, ambient, experimental, szintipop, shoegazing és a ’70-es évekbeli glam rock.

A 2000 utáni években korai gót zenét játszó együttesek közül a Cinema Strange, Bloody Dead And Sexy, Black Ice és az Antiworld váltak nagyon népszerűvé. A Nights like Ghoul School és a Release The Bats keményebb death rock zenét játszanak, és a Drop Dead Festival nevű rendezvény a világ minden tájáról vonzza a death rock stílus rajongóit.

Mai modern gót zenének elsősorban a Darkwave és annak alirányzatai tekinthetők, de néhány zenekar a mai napig korai Goth Rock-ot, Post-Punk-ot vagy ezek egyéb zenei elemekkel vegyített kisérletezősebb változatát játssza. Napjainkban a gót zene legfőbb színtere Nyugat-Európa, azon belül is különösen Németország, de Észak-Amerikában is rendszeresek a hasonló rendezvények.

A stílus Magyarországon

Magyarországon is a punk mozgalom kialakulását követte a new wave, az új hullám és underground néven az új szubkulturális vonulat, a hazai gót stílus végül 1989 körül alakult ki. A magyarországi mozgalom kiváltó okának a rendszerváltást jelölhetjük meg.

A 70-es évektől az életszínvonal folyamatosan romlott, a politikai helyzet is nagy változásokon ment keresztül, nőtt a munkanélküliség és a deviancia. A fiatalok nagy részére jellemzővé vált a pesszimizmus és nihilizmus, és a gót stílus ezen fiatalok érzéseit fejezte ki.

Korai magyar képviselői a Nulladik Változat, Cantara, Esőtükör, Holt Költők Társasága, lÉLEKzet, Sense of Silence. A képzőművészetben Máthé Zsuzsa 1980-as évek második felében készült alkotásaiban jelent meg először.

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

worldgothday.com, daysoftheyear.com

2017 Kidsnews | All rights reserved