Jack Nicholson a korrupció nyomában – Kínai negyed – filmajánló


Poscher Dominik (21éves) - 3 hónapja

Az 1974-ben bemutatott, Roman Polanski rendezte Kínai negyed című bűnügyi film igazi klasszikus. A filmet 11 Oscar-díjra jelölték, amiből a legjobb forgatókönyv kategóriában végül diadalmaskodni is tudott. A főszereplő Jack Nicholson és a már említett direktor kettősével a jövőbeni „klasszikus”-i státusz ha nem is volt garantált, de nem számított egy rossz kiindulópontnak mai távlatból. Utóbbi személynek a neve, ha máshonnan nem, a legutóbbi Quentin Tarantino-műből, a Volt egyszer egy Hollywoodból lehet ismerős. A való életben ő volt a Manson-gyilkosságok egyik áldozatának, Sharon Tate-nek a férje. Valószínűleg azonban nem erre a titulusra vágyik, így maradjunk annyiban, hogy többek között az 1968-as horror, a Rosemary gyermeke, és a 2002-es remekmű, a Zongorista alkotója.

A Kínai negyed az 1930-as évek második felében, Los Angeles-ben játszódik. A történetben egy párkapcsolati bizalmatlanságot magába foglaló, tehát magánéleti és relatíve érdektelen ügy szolgál ürügyként egy sokkal jelentősebb közéleti kérdés kibontására.

Rendkívül izgalmas folyamat, ahogyan a főhősünkkel együtt, párhuzamosan leszünk ezen folyamat részesei, és az ő közreműködésével mélyülünk el a mocsokságban.

Roman Polanski rendezte Kínai negyed című bűnügyi film igazi klasszikus

Mocsokságban, merthogy a “sokkal jelentősebb közéleti kérdés” a korrupció. Taktikázás, spekulálás, okosba megoldás, mutyizás, panamázás. Ismerős szavak, melyek egy olyan rendszert foglalnak magukba, ami ma sem ismer országhatárokat. De nem csak kontinenseken, ideológiákon is átívelő problémáról beszélhetünk.

Ne legyenek kétségeink, a – sok esetben a nép által – hatalommal felruházott emberek, köztisztviselők, vezérigazgatók, üzlettulajdonosok stb. mindig meg fogják találni a módját, hogy a saját javukra fordítsanak bizonyos helyzeteket, amik már alapjáraton a javukat szolgálják. Az pedig, hogy mindennek a nép, a közember issza meg a levét, bónuszpont.

De most komolyan. Azért mégse haragudhatunk, hogy az ügyeskedés résztvevői közül senki sem mocskolja be szívesen a kezét a pénzcsapok elzárásával. Meg van nyitva, jól van az úgy.

Ugyanakkor – maradva az abszurd helyzetvázolásnál – az olyan erkölcstelen, igazságosságot hírből sem ismerő mitugrász figurákból is akadni fog, aki minden erejével azon lesz, hogy a haverok és az urambátyak képezte védelmi vonalon rést találjon, és egy 10 pontos bevetődéssel elzárja azt az átkozott csapot. A pénz lenyúlása ugyanis attól igazán érdekfeszítő, hogy nem tolják Insta kontentbe a módszertant 10 részben, így az ember nem feltétlen szerez tudomást az egyébként részletesen kitervelt és kiagyalt simliskedésről. Ilyenkor lépnek elő az olyan alakok, mint a Kínai negyed című alkotásban Jack Nicholson karaktere, Jake Gittes.

Jake különös iparban utazik, magánnyomozó, méghozzá házasságtörő ügyekre specializálódva.

A pozíció tisztességének kérdése egy epizód keretében tárgyalásra kerül, de ami fontosabb: Gittes egy idő után – saját munkakörét túlnőve – abban a helyzetben találja magát, hogy már nem csak „mások szennyesében turkál”, hanem korrupciógyanús esetekről igyekszik lerántani a leplet. De azt, hogy mindez minek következtében alakul így, – bár a játékidő első negyedében kiderül – inkább nem árulnánk el, a filmélmény egyik meghatározó fordulata ugyanis. A filmvégi „tűzijátékról” szót sem ejtve.

Elöljáróban mindenesetre annyit, hogy mivel a film noir egyes elemeit magán viselő alkotásról van szó, így az ebben a filmstílusban, -típusban jártasoknak lehet elképzelésük a végkifejletről. A cinikus, elegáns, kalapos főhős, a cigarettafüstben úszó légkör, és a femme fatale, vagyis a végzet asszonya karaktere (Faye Dunaway megformálásában) adva van, valamint még neonfényes éjszakai utcát is kapunk. És noha ez nem számít a noir klasszikus jegyének, de a kétszeres Oscar-díjas rendező (Sierra Madre kincse – rendezés, forgatókönyv), John Huston is kapott egy szerepet, aki a legelső film noirban, az 1941-es, Humphrey Bogart nevével fémjelzett Máltai sólyomban is központi figurát alakít.

A cím sokáig nagy kérdőjel lehet, ugyanis bármennyire meglepő, de nem – csak – a Kínai negyedben játszódik. Sokkal inkább egy allegóriaként működik, amelyről adagolva kapjuk az információmorzsákat, hogy a film utolsó mondataival végképp a néző elképzelésére bízzák a pontos jelentést.

Mindenképpen megtekintésre érdemes alkotás, mely az egyetemes filmtörténet egyik fontos darabja.

Ha mind ez nem keltette volna fel a figyelmedet, már csak azért is érdemes megnézni a művet, hogy aztán a Wikipédián elmélyülhess a botrányokkal teli forgatás részleteiben: vajon miért dobta ki Roman Polanski Jack Nicholson TV-készülékét egy vita hevében az öltöző ablakán? Miért üvöltötte Roman Polanski Faye Dunaway arcába, hogy „Elég motiváció az, amit ezért a filmért kapsz!”. Miért válik a filmbeli „Lefeküdt vele?” kérdés igazán kínossá a színészek számára? Érdektelenebbnél érdektelenebb kérdések – a HBO GO felületén elérhető filmre viszont annál kevésbé aggatható ez a jelző. 

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

Hbo Go támogatott tartalom

2017 Kidsnews | All rights reserved