6 jel, hogy valaki elrejti előled a fájdalmát


Remi (18éves) - 3 hónapja

Beszélni a problémáinkról általában nem egyszerű. Bizonyos emberek számára nagyobb kihívást jelenthet megnyílni, mint másoknak. Tapasztalhattál olyat, hogy a környezetedben valaki viselkedése megváltozik, látszólag ok nélkül, kikerüli a válaszadást az olyan kérdésekre, mint a „Hogy vagy?”, a „Minden rendben van?”. Ennek oka lehet az is, hogy az illető egy traumatikus esemény utóhatásaival küzd, vagy éppen olyasmin megy keresztül, ami fájdalmas számára. Ebben az esetben normális, emberi reakció, hogy egy láthatatlan pajzsot emel maga köré.

Íme, hat jel, hogy valaki rejtegeti a fájdalmát:

  1. Mindig elfoglalt

Mindig az edzőteremben lóg, a naptára tele van szabadidős tevékenységekkel vagy rengeteget dolgozik, pihenés nélkül, ahelyett, hogy szembe nézne a problémájával.

Az emberek hajlamosak mentálisan és fizikálisan lekötni magukat, mert e tevékenységek nem hagynak időt és teret a negatív gondolatoknak, ezzel pedig halogathatják a problémáikkal való foglalkozást.

Bizonyos értelemben ezekből az elfoglaltságokból származnak pozitívumok is, mint az egészségesebb test, vagy a magasabb bevétel, azonban idővel ez egészségtelen gondolkodásmódhoz, tudatalatti szorongáshoz vezethet. A legjobb, amit tehetsz, hogy arra ösztönzöd az illetőt, hogy nézzen szembe a problémáival, mert csak így fogja tudni normális kerékvágásban folytatni az életét.

  • Elszigeteli magát a hozzá legközelebb állóktól

Kerüli a veled való beszélgetést vagy találkozást, úgy, hogy te nem tettél semmit, ami ezt indokolná. Elzárni magunkat, ha fájdalmunk van a számunkra legfontosabbaktól, gyakori szokásunk. Nem akarunk teher lenni a másik számára vagy érzelmileg lefárasztani a problémáinkkal.

Az elszeparálódás átmenetileg békét hozhat, de mikor az érzelmi sebek újra felszakadnak, egyedül kényszerülünk szembe nézni a gondokkal.

Fontos, hogy az illető tudtára add a segítő szándékodat, és hogy szívesen meghallgatod a problémáját, ha készen áll elmondani.

  • Megváltozik a személyisége

Apró változásokat veszel észre a viselkedésén, hogy hogyan bánik saját magával vagy az általános hozzáállásán. Ha megkérdezed, hogy mi a baj, azt feleli, semmi. Ezt segíthet megváltoztatni, ha olyan légkört teremtsz, melyben biztonságban érzi magát, elmondod, hogy fontosak neked az emocionális szükségletei és biztosítod arról, hogy hűséges hallgató leszel.

Meglehet, hogy továbbra is másképp fog viselkedni, elutasítva a segítséget. Csak akkor kell aggódnod a változások miatt, ha ezek hosszú időt ölelnek fel. Normális, hogy az emberek különböző érzelmei különböző viselkedésformákban nyilvánulnak meg.

  • Jelentéktelen dolgokon is felhúzza magát

Felrobban a legkisebb dolgoktól is. Ha elhintesz egy könnyed viccet vagy furcsán nézel rá, mert úgy gondolod, álltok már olyan közel egymáshoz, hogy az ilyen dolgok elfogadhatók, de ő neked esik és olyan dolgokat is felhoz a múltból, amik miatt nem is gondoltad, hogy neheztel.

Úgy érezheted, ez nem jellemző rá és könnyen kicsinyességnek értelmezheted az érzéseit. Fontos, hogy értsd, ezek az érzelmek sokkal mélyebben gyökereznek, de sokszor nem túl impozáns módon nyilvánulnak meg.

  • Túl optimista a hozzáállása

Ellentmondásosnak hat az előző pontokhoz képest. Az emberek mindkét irányba elmehetnek a végletekig. Az optimizmus hozzájárul a pszichológiai értelemben vett jólléthez és magabiztossághoz, azonban ennek túlzásba vitele irreális elvárások kialakulásához vezet, ami természetesen nem egészséges. Próbálja úgy fordítani az életében lévő összes akadályt, hogy az pozitívnak hasson.

Egyáltalán nem mutat ki negatív érzelmeket. A pszichológiában elfogult optimizmusnak hívják azt a problémamegoldó stratégiát, amikor az ember mindenáron ragaszkodik a pozitív hozzáálláshoz.

Fontos felismerni, hogy normális, hogy néha levertnek, szomorúnak, fáradtnak érezzük magunkat. Valójában a sírás, illetve a szomorúságot magukban foglaló tevékenységek méreganyagoktól és számos stresszhormontól szabadítják meg a testünket, ezzel segítve az érzelmi stabilitás gyorsabb visszaállítását.

  • A menekülést választja a harc helyett

Elkezd menekülni a szocializációt igénylő helyzetek elől. Hirtelen ignorálni kezdi a hívásaidat. Elkerüli a szorongással, érzelmi traumával való szembenézést, melyet az adott helyzet magában foglalhat. Bár alapvető, hogy teret kell hagynod neki, talán, a szociális akkumulátora feltöltése érdekében, nem árt, ha gyakran ránézel és kitartó vagy ezzel kapcsolatban. Mikor visszaszerezi a lendületét és szembenéz a problémáival, biztosan nagyon hálás lesz neked, hogy stabil érzelmi támaszt nyújtottál neki a nehéz időkben.

Ha aggódsz valaki viselkedésének a megváltozása miatt, ne izgulj, ez csak azt mutatja, hogy tényleg érdekel az illető és kész vagy segíteni neki. Miközben megnyugtatod őket és megerősíted a támogatásod irányukba, ne feledkezz meg a saját mentális egészségedről sem!

Kövesd az oldalunkat a Facebook-on és az Instagram-on! Elérsz minket a  Twitter-en és most már a YouTube-on is.



Forrás:

Psych2go

2017 Kidsnews | All rights reserved